Hoe stoomt u uw onderneming klaar voor overname door een management buy-in | MBI?

Bedrijfsovername

U bent als ondernemer de motor achter uw onderneming en u geeft alles voor uw bedrijf. U bent erg betrokken bij alles wat te maken heeft met uw bedrijf en het is voor u moeilijk om de touwtjes uit handen te geven. Toch denkt u eraan om uw bedrijf te verkopen, om wat voor reden dan ook. Dit artikel geeft u tips waaraan u kunt denken en die u kunt toepassen om het proces van bedrijfsovername te vergemakkelijken. De nadruk wordt gelegd op overname door middel van MBI (Management Buy-In), maar natuurlijk kunnen deze tips ook in andere situaties worden toegepast.

Management Buy-In

management-buy-in

Vaak wordt er gekozen voor bedrijfsovername door middel van MBI als er geen strategische koper is voor een onderneming of als er geen geschikte opvolger is die direct beschikbaar is. Een MBI-kandidaat is voornamelijk op zoek naar flexibiliteit en wil zelfstandig ondernemer worden. Hij wil genieten van meer vrijheid door zelf zijn tijd in te kunnen delen en heeft al ruime ervaring in ondernemen. Het is belangrijk dat een MBI-kandidaat voldoende ervaring heeft, omdat de onderneming die overgenomen zal worden geen start-up meer is en dus iemand nodig heeft die direct van aanpakken weet. Als dit niet het geval is, dreigt het gevaar dat de onderneming van een goede positie op de markt verplaatst naar een slechtere positie, omdat de MBI-kandidaat nog geen ervaring heeft met het zakendoen.

Intern klaarstomen

Het is dus belangrijk dat de MBI-kandidaat genoeg ervaring heeft, dat staat voorop. Echter, intern moeten er ook veranderingen plaatsvinden om de onderneming klaar te stomen voor een geslaagde MBI overname. Allereerst is het belangrijk om de tijd te nemen voor de bedrijfsoverdracht. Ondernemers zijn niet voor niets ondernemers: u zet door, u stopt niet zomaar en u heeft een doenersmentaliteit. Juist hier is het belangrijk om, tegen uw gevoel in, een stapje terug te doen. Als u eerder al een stap terug heeft gedaan door rustig te kijken naar hoe u uw bedrijf wil verkopen, bent u eigenlijk al een stap voor op het overnameproces. Zorg er ook voor dat u misbaar bent in de onderneming. Er moet een bestaansrecht zijn zonder eigenaar, anders is een onderneming niet verkoopbaar. Aansluitend hierop is het feit dat u als ondernemer een hart heeft voor de zaak en daarom, tevens gedurende het overnameproces, niet goed in staat bent om het bedrijf los te laten. Kopers voelen dit aan en dit is niet bevorderlijk voor de verkoop van uw bedrijf. Zorg er daarom voor dat u al een andere toekomstvisie hebt en u zich daarop kunt focussen. Zo helpt u uzelf en tevens de koper van uw bedrijf.

Structuur en doelstelling

Tevens is het wenselijk voor beide partijen dat de structuur van het bedrijf ook klaar is voor overname. Door de BV bijvoorbeeld te veranderen naar een eenmanszaak vermijd u onmiddellijke belastingheffing. Het fuseren van de aandelen kan ook geld besparen en het structureren van de bedrijfsprocessen op organisatorisch niveau kan ook voor veel voordelen zorgen. Zorg voor een goede verkoopdoelstelling: wilt u zoveel mogelijk winst maken op korte termijn of wilt u dat het bedrijf over 30 jaar nog steeds bestaat? Een ondernemer die een goede doelstelling heeft komt overtuigender over. De identiteit van de onderneming moet intact blijven na overname, zorg daarom voor goede en duidelijke doelstellingen. Formuleer uw missie en visie zorgvuldig.

Kopers en vraagprijs

Het is niet onbelangrijk om rekening te houden met het aantal kopers. Soms komt er één koper in beeld die direct als enige koper wordt gezien, maar het is veel belangrijker om meerdere kopers te hebben, zodat deze tegen elkaar worden afgewogen en er zo positieve punten kunnen worden uitgewisseld onderling. Het is hierom belangrijk om zeer actief op zoek te gaan naar potentiële kopers, dit kan bijvoorbeeld binnen uw familie zijn, maar ook bij uw huidige werknemers. Vervolgens kunt u de stap nemen naar branchegenoten, starters, concurrenten, investeerders, etc.
Onderbouw uw vraagprijs met zoveel mogelijk informatie uit het verleden. De vraagprijs is dan minder beïnvloedbaar en van haar voetstuk te brengen bij alle tegenargumenten die gevoerd zullen worden door de kopers. Tenslotte is het erg belangrijk om alle afspraken op papier te schrijven tijdens het onderhandelingsproces. Zo voorkomt u discussies na het proces.

Pro-Ondernemer

Al geruime tijd heeft het bedrijf Pro-Ondernemer ervaring met het bedrijfsovernameproces door middel van Management Buy-In. Pro-Ondernemer is altijd op zoek naar een win-win-win situatie, zoals de missie al aangeeft: een win voor de initiatiefnemer door het belonen van zijn goede initiatief, een win voor het management dat de groeionderneming van zijn leven gaat leiden en een win voor de investeerder die een uitstekend rendement behaalt. In het filmpje wordt u uitgelegd hoe u de waarde van uw bedrijf bepaalt en in de 4 aansluitende filmpjes wordt de waardebepaling van uw bedrijf verder toegelicht.

1 Response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>